ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Polferries, Unity Line i Euroafrica łączą siły celem rozwoju
2025-05-16
Łączą siły celem rozwoju oferty promowej na Bałtyku. Powstaje PolSca Baltic Ferries

Powołanie spółki POLSCA Baltic Ferries, która będzie dysponować promami pływającymi teraz pod znakami Unity Line i Polferries, ogłosił w piątek Szczecinie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Nowy podmiot ma skuteczniej rywalizować z niemiecką i skandynawską konkurencją.

List intencyjny w sprawie współpracy przy powołaniu nowego operatora polskich promów na Bałtyku podpisali w Szczecinie szefowie trzech przedsiębiorstw armatorskich: Dariusz Doskocz (Polska Żegluga Morska), Piotr Redmerski (Polska Żegluga Bałtycka) i Jacek Wiśniewski (EuroAfrica). Spółka o nazwie POLSCA ma na starcie dysponować 10 promami oferować najgęstszą siatkę połączeń promowych do Skandynawii.

"Stawiamy na zbudowanie mocnej polskiej marki na Bałtyku. Żegluga promowa jest filarem programu +Polskie morze+" – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, nawiązując do ogłoszonego w czwartek w Szczecinie przez premiera Donalda Tuska programu polonizacji gospodarki morskiej.

Marchewka zaznaczył, że od 30 lat polscy armatorzy są "liderami na Bałtyku", ale konkurencja na rynku przewozów promowych jest coraz większa. Obok polskich Unity Line (PŻM i EuroAfrica) i Polferries (PŻM) działają armatorzy z Niemiec i Skandynawii.

"Mamy ambitny plan odzyskania rynku. Żeby to zrobić, potrzebne są inwestycje i dobra współpraca" – podkreślił Marchewka.

Poinformował, że w ubiegły piątek została podpisana nowa umowa inwestycyjna, która zabezpieczy finansowanie budowy promów dla polskich armatorów w stoczni w Gdańsku. Przekazano na ten cel 1,3 mld zł (pod koniec 2021 r. spółka Polskie Promy odpowiedzialna za budowę nowych jednostek otrzymała 1 mld zł). Trzy nowe promy zasilą flotę Unity Liny. Pierwszy ma być gotowy jesienią br. Następne – w roku 2026 i 2027 r.

"Będą one miały już nowe malowanie" – zapowiedział Dariusz Doskocz, dyrektor generalny PŻM, wskazując nowe logo, które tworzą białe litery "pol" i żółte "sca". "Musimy łączyć siły i zacieśniać współpracę. Nasze doświadczenia wskazują, że jest to jedyna droga do sukcesu" – stwierdził Doskocz.

Przypomniał, że 30 lat temu powstała spółka Unity Line, rozwijana dzięki dobrej współpracy PŻM i EuroAfrica.

Unity Line tworzył Paweł Porzycki, który dziś jest przewodniczącym rady nadzorcze spółki Polskie Promy i ma przeprowadzić kolejną, większą konsolidację polskich armatorów promowych. Prezentując w piątek idę powołania Polsca Baltic Ferries, Porzycki podkreślał, że sytuacja na rynku przewozów promowych jest trudniejsza niż w latach 90. XX w. Podkreślił, że wtedy rynek był stabilny, przewozy rosły z roku na rok. Teraz, po pandemii Covid i wybuchu wojny w Ukrainie, armatorzy mierzą się wielkimi wyzwaniami.

"Sytuacja międzynarodowa jest trudna (...) I dziś mamy czterech konkurentów na Bałtyku" – zauważył Porzycki.

Do przedstawicieli TT Line i FinnLines, obecnych na piątkowej uroczystości, powiedział, że są oni "inspiracją, motorem napędowym" dla polskich operatorów promowych. Zapowiedział, że POLSCA będzie oferować usługi na najwyższym poziomie i walczyć o nowych klientów.

Więcej: https://www.gospodarkamorska.pl

R.R.

2025-06-17
Od kilku lat obserwujemy odpływ europejskich kadr morskich z poziomu pomocniczego. Czy jest to brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników czy może wynagrodzenia przestają być atrakcyjne. Sprawy są powiązane lecz faktem jest, iż to poziom wynagrodzeń wpływa na atrakcyjność pracy na danym stanowisku.
2025-06-17
Organizacja Marynarzy Kontraktowych podjęła działania w kierunku zwiększenia zainteresowania pracą na morzu wśród absolwentów szkół hotelarskich i gastronomicznych.
2025-06-16
OMK NEWS - Twoje źródło informacji na morzu. Informujemy, że wysłaliśmy na wskazane adresy e-mail kolejne wydanie OMK NEWS - Twoje źródło wiadomości na morzu w formie pdf.
2025-06-10
Informujemy, iż OMK przedłużyło umowę o ubezpieczenie NNW dla wszystkich marynarzy należących do naszej Organizacji na kolejny okres 2025-2026. Wzorem lat ubiegłych mamy 3 pakiety ubezpieczeń:: brązowy, srebrny i złoty, powiązanych ze stażem przynależności do OMK. Pakiet złoty dla marynarzy będących ponad 10 lat, pakiet srebrny dla marynarzy pomiędzy 5 i 10 rokiem przynależności oraz brązowy dla pozostałych osób.
2025-06-09
"Nie mamy dnia wolnego od pracy, dla nas każdy dzień to poniedziałek" to wypowiedź pracownika hotelowego w jednym z ostatnio opublikowanych opracowań uniwersyteckich dotyczących pracy w żegludze promowej i pasażerskiej.
2025-05-20
Do sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line