ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Nie mamy dnia wolnego od pracy, dla nas każdy dzień to poniedziałek
2025-06-09
"Nie mamy dnia wolnego od pracy, dla nas każdy dzień to poniedziałek" to wypowiedź pracownika hotelowego w jednym z ostatnio opublikowanych opracowań uniwersyteckich dotyczących pracy w żegludze promowej i pasażerskiej.

44% pracowników żeglugi promowej wskazało, iż nie miała należytego odpoczynku w minionych 48 godzinach. Pracownicy hotelowi wskazali także, iż praca jest najbardziej wymagająca i stresująca w dniach gdy pasażerowie schodzą i wchodzą na statek.

Każdy z operatorów promowych dąży do jak najwyższego standardu oferowanego pasażerom, który zapewnić może jedynie załoga i jest to zrozumiałe. Obciążenie pracą przez 12 godzin dziennie, często dzielonych na krótsze okresy, przez 7 dni w tygodniu spowodowało, iż w żegludze promowej praktykuje się zmianowy system pracy 1/1, 2/2, 3/3 tygodnie. Tylko 11% respondentów wskazało, iż ich rotacja jest dłuższa niż 14 dni, jak jest ona ściśle powiązana z zawinięciami do portów i ruchem pasażerów i ładunku. Badanie także wskazało, iż dzielenie 12 godzinnego systemu pracy, na krótsze powoduje największe zmęczenie wśród załóg co ma też częsty związek z zaburzeniem zegara biologicznego. Charakterystyczną cechą pracy w żegludze promowej okazała się też rozbieżność w rzeczywistych godzinach pracy w porównaniu z przyjętym oficjalnie rozkładem godzinowym.

59% przebadanych załóg zgłasza problemy związane z bezsennością

Załoga „serwisowa” w największym stopniu doświadcza zmęczenia oraz niskiej jakości snu.

Blisko 18% przebadanej załogi wskazało, iż „przysnęła” w czasie pracy, podczas ostatniego roku.

Blisko 40% badanych doświadczyła (w ostatnich 10 latach) wypadku / zdarzenia, którego przyczyną było związane ze zmęczeniem, z czego 85% nie była świadoma tej przyczyny.

Nie sposób opisać wszystkich wyników, zawartych na blisko 200 stronach opracowań uniwersyteckich, jednak pokazują jasno,  iż żegluga promowa i pasażerska charakteryzują się większą presją czasu i wyższymi standardami w skumulowanych godzinach pracy, a co za tym idzie, zwiększonym ryzykiem zarówno dla pracowników, pracodawcy, pasażerów i ładunku.  

T.L.

zdjęcie: Nautilus UK

2025-06-17
Od kilku lat obserwujemy odpływ europejskich kadr morskich z poziomu pomocniczego. Czy jest to brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników czy może wynagrodzenia przestają być atrakcyjne. Sprawy są powiązane lecz faktem jest, iż to poziom wynagrodzeń wpływa na atrakcyjność pracy na danym stanowisku.
2025-06-17
Organizacja Marynarzy Kontraktowych podjęła działania w kierunku zwiększenia zainteresowania pracą na morzu wśród absolwentów szkół hotelarskich i gastronomicznych.
2025-06-16
OMK NEWS - Twoje źródło informacji na morzu. Informujemy, że wysłaliśmy na wskazane adresy e-mail kolejne wydanie OMK NEWS - Twoje źródło wiadomości na morzu w formie pdf.
2025-06-10
Informujemy, iż OMK przedłużyło umowę o ubezpieczenie NNW dla wszystkich marynarzy należących do naszej Organizacji na kolejny okres 2025-2026. Wzorem lat ubiegłych mamy 3 pakiety ubezpieczeń:: brązowy, srebrny i złoty, powiązanych ze stażem przynależności do OMK. Pakiet złoty dla marynarzy będących ponad 10 lat, pakiet srebrny dla marynarzy pomiędzy 5 i 10 rokiem przynależności oraz brązowy dla pozostałych osób.
2025-06-09
"Nie mamy dnia wolnego od pracy, dla nas każdy dzień to poniedziałek" to wypowiedź pracownika hotelowego w jednym z ostatnio opublikowanych opracowań uniwersyteckich dotyczących pracy w żegludze promowej i pasażerskiej.
2025-05-20
Do sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line