ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
PEME - pre employment medical examination
2019-10-07
PEME to termin znany nam od wielu lat lecz głównie jest kojarzony ze świadectwem zdrowia dla marynarzy czasami poszerzonym o dodatkowe badania związane z wymogami bandery lub polityką armatora. W ostatnim czasie coraz więcej czytamy o zaangażowaniu się klubów P&I w sprawy zdrowotne marynarzy i badanie PEME, co prawdopodobnie zakończy się tym, iż będziemy mieli nowy standard medyczny.

Według klubów P&I system badań PEME został wprowadzony w celu:

  • zapewnienia, iż marynarze u których zostały zdiagnozowane stany „wyleczalne” mogli uzyskać pomoc i leczenie przed tym jak dojdzie do nieodwracalnych zmian zdrowotnych,
  • zapewnienia aby armatorzy mogli podejmować świadome decyzje związane z zatrudnianiem kadr morskich,
  • poprawy ogólnego stanu zdrowia załóg morskich u armatorów korzystających z programu PEME.

 

Ze statystyk wynika, iż:

  • największy problem z przejściem przez  PEME pojawia się w wieku powyżej 45 roku życia
  • pierwsze 10 schorzeń „wyłapanych” przez PEME związane jest ze stylem życia
  • zdrowy styl życia jest kluczem do uniknięcia problemów zdrowotnych
  • dieta i ćwiczenia są czynnikami decydującymi
  • siedzący tryb życia zwiększa ryzyko choroby

Według dotychczasowo zebranych informacji około 5% marynarzy, którzy przystąpili do PEME nie „przeszło” testów. Dużo większy procent marynarzy został określony jako stan tuż – przed wprowadzeniem leczenia lecz nie był na tyle groźny by zdyskwalifikować do pracy na morzu.

Oficjalnie, założeniem klubów P&I jest podniesienie świadomości wśród armatorów oraz marynarzy i tym samym spowodowanie zmian w programach żywieniowo – zdrowotnych na statkach w celu redukcji zagrożeń.
Kluby P&I podają, iż wielu roszczeń, związanych z chorobami wśród marynarzy można by uniknąć gdyby system PEME był obligatoryjny. Dalej kluby zaznaczają iż PEME jest istotne i potrzebne.

Z doświadczenia wiemy, iż uzyskanie międzynarodowego świadectwa zdrowia dla marynarza nie jest trudne, a wymagania nie są zbyt wysokie. Tak samo jest w pracy na lądzie, jest to kwestia jednego dnia, wywiadu lekarskiego, morfologii i kilku innych badań w zależności od tego jaką pracę się wykonuje. Dla marynarzy, oficerów wachtowych i stanowisk decyzyjnych zakres jest trochę szerszy. Niemniej jednak zarówno  do pracy na lądzie i na morzu są to badania podstawowe. Różnica między pracą na morzu i na lądzie jest bardzo duża. Na statek nie da się wezwać karetki, a najszybsza fachowa pomoc lekarska może być w odległości kilku dni.

Jako organizacja związkowa przyglądamy się rozwojowi sytuacji i jesteśmy wyczuleni na niektóre przypadki typu:

  • odrzucenia marynarza od pracy, tylko dlatego, iż młodszy kolega ma trochę lepsze wyniki,
  • odrzucenia marynarza od pracy za nie spełnienie wymagań PEME ze stanem „wyleczalnym” bez możliwości powrotu do pracy gdy marynarz „doprowadzi się do porządku”.

W naszym odczuciu program PEME to nie tylko dodatkowe badania lekarskie, które podzielą marynarzy na grupy ryzyka i tym samym odrzucą osoby w starszym wieku oraz te z trochę gorszymi wynikami laboratoryjnymi.
Jest też druga strona czyli odpowiedzialność armatora za zdrowie marynarzy pracujących na statku w postaci stworzenia dogodnych warunków pracy i odpoczynku, dbania o zróżnicowane i dobrej jakości wyżywienie, dostęp do sportu i rekreacji. Nasuwa się pytanie jak zakwalifikować marynarza, który np. pracował przez 10 lat u armatora, na statku, na którym był system wacht 6 na 6 plus dodatkowe godziny pracy, częste wejścia i wyjścia z portu, brak możliwości i dostępu do udogodnień sportowo – rekreacyjnych, a na dodatek nie dbano o jakość żywności co zakończyło się tym, iż przy odnawianiu świadectwa zdrowia nie przeszedł on PEME. Czy mamy wtedy 100 % niezdolność do pracy z winy armatora ?

Możliwe, iż powyższy opis jest bardzo stronniczy lecz pokazuje, że armator jest także odpowiedziany za stan zdrowia marynarza. Nie jest on częścią w mechanizmie, którą można wymienić i wyrzucić jak się zużyje.
Obecnie na stronach internetowych klubów P&I możemy przeczytać, iż zalecają on badania PEME. Niektóre kluby jak np. The American Club podają iż wszyscy marynarze z krajów jak Bułgaria, Indie, Indonezja, Litwa, Filipiny, Polska, Rumunia, Rosja i Ukraina muszą przejść przez PEME. Dalej kluby P&I dając armatorom możliwość wsparcia prawnego gdy marynarza zaskarży decyzję armatora o nie zatrudniania marynarza, który nie przeszedł przez PEME.

Podsumowując, zalecamy marynarzom aby zapoznali się z tym co wymaga PEME oraz spojrzeli z innej strony na system pracy i życia na statku. Więcej informacji na naszej stronie internetowej www.omk.org.pl

Tymoteusz Listewnik
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
www.omk.org.pl

2021-04-15
Pracodawcy morscy z Międzynarodowego Forum (IBF) przekonywali i zapewnili drugie odroczenie IBF ?negocjacji kosztów?, ku rozczarowaniu Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF).
2021-04-12
Zarówno IMO jak i ITF uznają, iż szczepienia przeciwko covid 19 dla marynarzy mogą skutecznie rozwiązać kryzys panujący w podmianach załóg statków. Tym samym wzywają do priorytetowych szczepień naszej grupy zawodowej. Marynarskie Związki Zawodowe z Polski wielokrotnie wzywały zarówno Ministerstwo Gospodarki Morskiej jak i Premiera o włączenie polskich marynarzy do priorytetowych szczepień. Niestety polska administracja nie uznała, iż polscy marynarze powinny mieć taką możliwość.
2021-04-12
W świetle ostatnio zgłaszanych spraw przez marynarzy do OMK pragniemy przypomnieć, iż zgodnie z MLC 2006, wszystkich marynarzy, armatorów, pośredników obowiązuje procedura składania i rozwiązywania skarg związanych z zatrudnieniem i pracą na statkach.
2021-04-01
" Czy statek się skurczył? " - Czerwone flagi podniesione nad statkiem Goundar zarejestrowanym na Fidżi 14 metrów krótszym niż w Kanadzie
2021-03-31
Informujemy, iż Krajowa Sekcja Morska podpisała nowy układ zbiorowy obowiązujący na promach Euroafryki. Główne zmiany w porównaniu z ubiegłymi latami to między innymi implementacja porozumienia ws. zwiększenia stawek ubezpieczeniowych, usunięcie zapisów ograniczających, w niektórych sytuacjach, wypłatę odszkodowania w wyniku choroby lub wypadku na statku , przyspieszenie wypłat wynagrodzenia o 10 dni, zwiększenie puli dni świątecznych o Zielone Świątki, usunięcie tabeli kar finansowych, dostosowanie procedury składania skarg przez marynarzy do wymogów MLC oraz kilka innych zmian
2021-03-30
Organizacja Marynarzy Kontraktowych przyłączyła się do ponad 750 firm i organizacji wspierających i czynnie działających na rzecz marynarzy w okresie pandemii, terminowych podmian i ułatwień w przemieszczaniu się.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.eu, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line