ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
ITF bardzo zaniepokojony "uziemieniem" Wakashio, aresztowaniami załogi
2020-08-26
Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITF), która reprezentuje 1,4 miliona marynarzy, wyraziła dziś rosnące zaniepokojenie sytuacją na Wakashio i dobrobytem jej załogi.

Statek należący do Japonii osiadł w zeszłym tygodniu wzdłuż wybrzeża Mauritiusa i zaczął się rozpadać, a ropa naftowa zagraża teraz dziewiczemu środowisku morskiemu.

Przewodniczący sekcji marynarzy ITF, David Heindel, powiedział, że władze i opinia publiczna nie powinny spieszyć się z obwinianiem załogi, ale zamiast tego potrzebne jest odpowiednie dochodzenie, aby w pełni uwzględnić czynniki przyczyniające się do tego, w tym zarzuty, że statek ma pracującą załogę. poza prawnie dopuszczalne wartości.

Podczas gdy czekamy na wynik śledztwa, niepokojące jest czytanie wiadomości o zarzutach, że za incydent odpowiada załoga Wakashio.

Jesteśmy zaniepokojeni aresztowaniem kapitana Wakashio, kapitana Sunila Kumara Nandeshwara, przez władze Mauritiusa. W ostatnich dniach słyszeliśmy także o możliwym aresztowaniu starszego oficera.

Podobnie jak reszta globalnej społeczności, martwimy się o środowisko morskie Mauritiusa i jego delikatny ekosystem, obecnie zagrożony przez ropę naftową. Ale gniew z powodu tej tragedii jest lepiej skierowany na czynniki, które doprowadziły do ??takich incydentów, niż na ludzi, którzy akurat znajdowali się na "gorącym siedzeniu" w czasie, gdy doszło do wypadku.

„Donoszono, że większość załogi Wakashio została zatrzymana na pokładzie poza normalnymi warunkami umownymi. Chociaż spekulacje na temat wyników trwających dochodzeń byłyby przedwczesne, należy pamiętać, że podczas obecnego kryzysu związanego ze zmianą załogi. Ostrzegaliśmy przed zagrożeniem dla życia ludzkiego, mienia i środowiska, ze strony coraz bardziej zmęczonych i znużonych pracowników na całym świecie.

„Ze względu na ograniczenia dotyczące podróżowania i tranzytu wprowadzone w celu zwalczania rozprzestrzeniania się Covid-19 rządy na świecie utrudniają, a często wręcz uniemożliwiają marynarzom opuszczenie statków i odciążenie ich przez świeżą załogę”.

„Uważamy za niepokojące, że wiele z tych samych rządów, które spieszą się, by potępić nasz przemysł za ten incydent, to często te same rządy, które przymykały oczy na katastrofę humanitarną, która mogła w pierwszej kolejności spowodować to wydarzenie.”

„Rządy nie mogą mieć tego na dwa sposoby: jeśli obawiają się wypadków, które mogą wynikać ze zmęczenia i znużenia pracowników. Muszą się zaatroszczyć o wymianę tych marynarzy i zastąpienie ich nową załogą”.

„ITF, nasze stowarzyszone związki żeglarskie i pracodawcy w branży, wszyscy od lutego mocno naciskali, aby wskazać rządom temat tego narastającego kryzysu”.

Zainteresowane strony z branży morskiej, wyspecjalizowane agendy ONZ i sama ONZ ostrzegły społeczność globalną przed zagrożeniami, na jakie narażone są statki, których certyfikaty zdolności morskiej są przedłużane, a zmęczonych marynarzy nie można zastąpić. Opracowano szczegółowe protokoły, aby ułatwić bezpieczne i pewne zmiany załogi, ale nawet dziś tylko kilka krajów przejęło wiodącą rolę w zapewnianiu bezpiecznego podejścia, aby umożliwić zmiany załogi.

Większość rządów na świecie pozostawiła setki tysięcy marynarzy uwięzionych na pokładach statków na całym świecie na wiele miesięcy. Ponieważ odmówili im powrotu do domu po wygaśnięciu umowy o pracę, mimo że firmy, które ich zatrudniają, oferują organizowanie bardzo drogich lotów czarterowych dla repatriacji.
Republika Mauritiusa jest jednym z takich rządów, który odmówił lądowania samolotom, przywożąc nawet ich własnych obywateli. Kiedy zostaną za to pociągnięci do odpowiedzialności?

Zbyt wiele rządów ociągało się, próbowało zrzucić winę na innych i aktywnie udaremniało próby kierowania marynarzy na statki i ze statków.

Tragedia Wakashio, jego załogi, ludzi i środowiska Mauritiusa przypomina nam wszystkim, co może się stać, gdy zmęczeni i zmęczeni ludzie będą pracować bez końca. Kontynuacja pracy marynarzy ze szkodą dla ich zdrowia i dobrego samopoczucia psychicznego jest nie do przyjęcia: będą się zdarzać błędy. Wypadki takie jak ten mogą się zdarzać!

„Czas na kraje, które polegają na handlu morskim; którzy cenią swoje morskie środowiska; którzy cynicznie odnoszą korzyści z bycia państwem bandery. Ale nie okazują przywództwa, kiedy to się liczy i jest potrzebne.

Zrób coś. Lub też będziesz miał olej i krew na swoich rękach ”- powiedział David Heindel.


Źródło: https://www.itfseafarers.org/en/news/itf-very-concerned-wakashio-grounding-crew-arrests
Przekład własny.

R.R.

2022-01-16
Greckie Związki Zawodowe ITF podpisały nowy układ zbiorowy gwarantujący podwyżkę wynagrodzeń dla marynarzy promowych. Droga do porozumienia była ciężka i opatrzona 48 godzinnym strajkiem podczas którego greckie promy objęte układem zbiorowym nie wypłynęły z portu.
2022-01-14
Dla uczczenia tym co nie powrócili.
2022-01-10
Wielu marynarzy napotyka problemy przy odprawie na lotnisku bądź przy rezerwacji biletów powrotnych do kraju ws. wytycznych dotyczących testu PCR. Poniżej zamieszczamy najnowszy link jak i informacje w PDF ze strony internetowej Straży Granicznej.
2021-12-23
Życzymy wszystkim pracującym na morzu i mających chwilę wytchnienia na lądzie spokojnych i zdrowych Świąt Bożego Narodzenia
2021-12-21
Nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi na nasze zapytania i zastrzeżenia ws. przepisów z dnia 15 grudnia lecz informujemy, iż zostały one doprecyzowane dnia 17 grudnia na podstawie kolejnego rozporządzenia Rady Ministrów. Wyjaśniono sprawy związane z testem diagnostycznym dla osób powracających spoza strefy Schengen.
2021-12-17
Przypominamy o zasadach i związanych z uznawaniem i funkcjonowaniem stref działań piracki oraz innych zagrożeń o charakterze wojennym. Zasada podstawowa to warunki zatrudnienia oraz informacja czy na statku jest układ zbiorowy ITF czy też nie.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line