ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Dzięki ITF, nowe centrum zmiany załogi w Kenii
2020-09-02
Pierwszego dnia wprowadzenia nowych wytycznych dotyczących bezpiecznej zmiany załogi Covid-19 w Kenii Betty Makena Mutugi, inspektor Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF) w Kenii, ustawił alarm na 4 rano, aby upewnić się, że będzie w porcie w Mombasie o 6 rano.

Betty czekała, na dwóch marynarzy ukraińskich i jednego rumuńskiego ze statku drobnicowego MV Petra II w Alpha Logistics.
„Iedziemy do domu” - zapytali. "Kiedy? Dzisiaj? ”, Powiedział jeden z marynarzy, skacząc z radości.

Od 21 lipca 2020 r. Ponad 100 marynarzy zeszło po trapie 18 dużych statków towarowych i jednego wycieczkowca, aby wejść na pokład samolotu w porcie w Mombasie.

„Za każdym razem, gdy załoga wsiada i wysiada, jest taka szczęśliwa, taka podekscytowana” - powiedziała Betty.

Jakaś załoga chce ją pocałować. Daje im swój telefon, żeby zadzwonili do swoich rodzin. Słyszy ich, jak krzyczą z zachwytu.

Jeden z pracowników portowych podszedł i zapytał, co się dzieje.

„Kiedy robimy lashing, rozmawiamy z załogą” - powiedział. "Oni są zmęczeni. Nigdy się nie uśmiechają. Teraz są szczęśliwi. Nigdy nie widziałem, żeby się śmiali. Co się dzieje?"

Betty powiedziała, że ??załoga często prosi o tabletki nasenne i skarżą się na stres i depresję, gdy byli w porcie podczas pandemii. Jeden z marynarzy powiedział jej, że to jak w więzieniu. Od miesięcy nie opuszczał statku. Kiedy się dowiedział, że w końcu wraca do domu, podziękował jej i nazwał ją swoją bohaterką. Powiedziała: dziękuję ITF i rządowi Kenii.

ITF odgrywał kluczową rolę na każdym etapie od powstania nowej polityki IMO do jej wdrożenia. Kiedy Betty po raz pierwszy otrzymała korespondencję z Londynu z prośbą o nakłonienie Kenii do przyjęcia protokołu, następnego dnia dzwoniła do odpowiednich urzędników państwowych.
Nalegała, aby ??związki były zaangażowane, jeśli ma się to udać.

Wszyscy kluczowi zainteresowani - Ministerstwo Transportu, Departament Stanu ds. Żeglugi i Gospodarki Morskiej, Urząd Morski, Zarząd Portów Kenii, Straż Przybrzeżna Kenii, Zdrowie Portów, Zdrowie Publiczne, Kenya Airways, ITF, Związek Marynarzy Kenii oraz Kenijskie Stowarzyszenie Agentów Okrętowych - pracowało razem przez cały dzień, aby dojść do porozumienia w sprawie zmian załogi - wspomina.

„Niektórzy z nas nigdy wcześniej się nie spotkali” - powiedziała. „Kiedy wyjeżdżaliśmy, wszyscy mieliśmy kontakty”.

Nowy krajowy protokół zmiany załogi jest tak skuteczny, że statki zmieniają kurs, aby dopłynąć do portu. Od czasu przyjęcia Wytycznych w sprawie zmiany załogi statków i repatriacji marynarzy przy jednoczesnym przestrzeganiu środków zapobiegających przenoszeniu COVID-19.
Są dni, kiedy w porcie Mombasa proceduje się do trzech lub czterech zmian załogi.

Byłam zdeterminowana, by system działał, przez pierwsze cztery dni Betty miała być w porcie o 6 rano. Odprowadzała marynarzy na lotnisko, żeby pomachać im na pożegnanie.

Na początku były kłopoty z liniami lotniczymi i transferami. Jeden marynarz utknął w Dubaju na kilka dni. Obecnie większość z nich lata liniami Kenya Airways, ale nie jest to obowiązkowe.

Betty mówi, teraz, gdy protokół działa, wystarczy że skopiuje e-maile do odpowiednich urządów lub wykona szybki telefon.

Jak zmienia się załoga w Kenii?

Aby załoga mogła opuścić statek w porcie Mombasa, musi mieć: potwierdzony lot poza granice kraju w ciągu 48 godzin, wymaganą dokumentację i zezwolenie "Port Health".

Załoga wsiada do dedykowanego pojazdu, z którego może korzystać tylko załoga z jednego statku. Sprawdzanie temperatury jest obowiązkowe. Każdy musi nosić maski. Ale nie ma kwarantanny dla załogi po opuszczeniu statku - załoga udaje się bezpośrednio do punktu "immigration", aby wejść na pokład swojego samolotu (lub przenocować w dedykowanym hotelu).

Betty Makena Mutugi wyjaśnia, że ??„Rząd chciał poddać załogę kwarantannie, ale zapytałem, dlaczego należy ją poddać kwarantannie, jeśli przebywają na pokładzie dłużej niż sześć miesięcy? Jeśli uzyskają zezwolenie od urzędu zdrowia publicznego, nie ma potrzeby poddawania ich kwarantannie. Pozwóli to im wrócić do domu i odizolować się - powiedziała.

Załoga przybywająca w celu podmiany załogi na statku muszą przejść kwarantannę przez 14 dni i mieć negatywny test PCR COVID-19 przed lotem do Kenii. Ich statek musi być w porcie przed ich przybyciem.

Zgodnie z przepisami Kenii nie tylko marynarze, którzy zakończyli kontrakty, mogą ubiegać się o powrót do domu zgodnie z wytycznymi. Członkowie załogi którzy ulegli wypadkowi lub marynarze wymagający urlopu okolicznościowego również mogą złożyć wniosek, podobnie jak ci, którzy nie potrzebują zmiennika.

Betty powiedziała, że ??zmiany załogi w Kenii były jak dotąd udane dzięki wsparciu i współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami z branży morskiej w Kenii.

IMO informuje teraz, że około 50 krajów wdraża protokoły zmiany załogi.

ITF - Kenia na dobrej drodze "podmian załóg", ale wymaga jeszcze poprawy w tej kwestii. Jednak według ITF polityka jest daleka od doskonałości. Jedną z obaw jest wąskie okno na zmianę załogi. „48-godzinne okno może czasami okazać się niewykonalne i powodować problemy w przyszłości” - powiedział Steve Trowsdale, koordynator inspektoratu ITF. „Podobny problem był już w Indiach i Singapurze”.

„Koordynacja zmiany załogi może być bardzo trudna, zwłaszcza przy tak niewielu lotach, wymogi na statku w porcie, cały proces podiany wjazd/wyjazd do/z kraju, może sprawić, że będzie to niewykonalne. Co się stanie, jeśli statek nie może określić przewidywanej daty przybycia z powodu awarii technicznej lub dlatego, że będzie musiał zmienić kurs w celu uzyskania pomocy medycznej? ”

Kontynuowana jest kampania ITF mająca na celu edukowanie rządów w zakresie najlepszych praktyk dotyczących protokołów zmiany załogi, w tym zwolnień z ograniczeń dotyczących podróży i tranzytu. Obecnie szacuje się, że 300 000 marynarzy jest uwięzionych, pracujących na statkach z przeterminowanymi umowami.

Żródło: https://www.itfseafarers.org/en/news/kenya-new-crew-change-hub-thanks-itf

R.R.

2024-04-15
OMK NEWS - Twoje źródło informacji na morzu. Informujemy, że wysłaliśmy na wskazane adresy e-mail kolejne wydanie OMK NEWS - Twoje źródło wiadomości na morzu w formie pdf.
2024-03-27
udanych spotkań w gronie najbliższych, wszelkiej pomyślności i radości w życiu zawodowym i prywatnym
2024-03-26
Morze Czerwone i Zatoka Adeńska
2024-03-19
Pobieranie od marynarzy opłat za zakwaterowanie podważa prawo międzynarodowe
2024-03-12
Żadna możliwość dostawy, nie jest warte utraty życia marynarzy.
2024-03-01
W odpowiedzi na liczne zapytania marynarzy z OMK, czy do ubezpieczenia zdrowotnego w rozszerzonej przynależności do OMK/ITF Premium może przystąpić rodzina marynarza, informujemy, żę od 06/2023 r.rozszerzyliśmy ubezpieczenie zdrowotne o członków rodziny ( małżonka / partnerów , dzieci )
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line