ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Powrót do domu, egipskich marynarzy z Maridive Group, po wsparciu ITF
2020-09-09
Pięćdziesięciu ośmiu zmęczonych egipskich marynarzy w końcu jest w domu dzięki wsparciu związków zawodowych po tym, jak firma, dla której pracowali, nie zdołała ich repatriować w obliczu ograniczeń zmian załóg przez tunezyjski rząd

Wielu członków załogi pięciu morskich statków wspierających Maridive Group zostało uwięzionych na pokładzie statków u wybrzeży Tunezji przez cztery miesiące po zakończeniu ich początkowej dwumiesięcznego pobytu na burcie.

Załoga w końcu dotarła do domu pod koniec sierpnia, po otrzymaniu wsparcia ITF i krajowego związku, mówi koordynator ITF Arab World i Irańskiego koordynatora Mohamed Arrachedi.

„Odebraliśmy wiele telefonów od załogi i po kilku wstępnych "dochodzeniach" rozpoczęliśmy pracę nad tą sprawą w lipcu w ramach zobowiązania ITF do wspierania marynarzy w powrocie do domu, pod warunkiem, że wypełnili oni wszystkie zobowiązania umowy”.

Zaczęliśmy od właścicieli-menedżerów i nawiązaliśmy kontakt z tunezyjskimi władzami i administracjami morskimi państw bandery Panamy i Belize” - powiedział Arrachedi.

Podczas gdy Arrachedi był zajęty kontaktowaniem się z pracodawcami załogi i odpowiednimi władzami, sekretarz regionalny "Światowego Biura Arabskiego ITF" Bilal Malawi zapewnił egipskiej załodze wsparcie liderów tunezyjskich oddziałów Mohameda Turkiego i Noureddine Tabboubi. Zarówno Turki, jak i Tabboubi należą do Tunezyjskiego Powszechnego Związku Zawodowego (GS UGTT-FNT, UGTT GS).

Arrachedi, który zajmuje się wieloma przypadkami porzucenia w całym świecie arabskim, powiedział, że był zaniepokojony zmęczeniem załogi na statkach Maridive i ciężkim obciążeniem pracą, którą załoga była zmuszona kontynuować po przekroczeniu czasu kontraktu.

Arrachedi napisał w lipcu do dowódcy floty Grupy Maridive: „Jesteśmy bardzo zaniepokojeni psychologicznymi i fizycznymi skutkami, jakie ma to dla załogi”. „Zmęczenie może zabić”.

Arrachedi powiedział firmie i organom administracji państwa bandery, że zdaje sobie sprawę z trudności, z jakimi borykają się firmy przy organizowaniu zmiany załogi przy tak wielu rządowych ograniczeniach dotyczących tranzytu i podróży. Powiedział jednak, że marynarze nie mogą przebywać na pokładzie poza "okresem umowy", a pracodawcy mają obowiązek repatriacji marynarzy po zakończeniu ich umów - niezależnie od tego, czy są one krótkie czy długie.

W odpowiedzi firma skarżyła się, że wszystkie lotniska w Tunezji pozostają zamknięte, a ich próby zmiany załogi dla Egipcjan były sfrustrujące,  ograniczeniami Covid-19. Rząd tunezyjski odmówił nawet przyjęcia nowej załogi na prywatny czarterowy odrzutowiec, twierdzi firma.

Nie otrzymując żadnego wsparcia ze strony rządu egipskiego i marynarzy wyczerpanych fizycznie i psychicznie z powodu długiego pobytu na statku, ITF zaczęła szukać innych rozwiazań, aby zabrać "pozostawionych" na burcie marynarzy do domu.

Przełom nastąpił via Maltę, gdzie udana zmiana załogi odbyła się przez port Valleta na Malcie. Ostatecznie, 18 sierpnia załoga została repatriowana do Aleksandrii w Egipcie.

Sekretarz regionalny ITF Bilal Malkawi powiedział: „Statki były w Tunezji pełne zdesperowanych marynarzy”.

„To tylko jeden z wielu przypadków, w których ITF odniosła sukces, pomagając marynarzom w świecie arabskim w tym bardzo trudnym czasie”.

Malkawi powiedział, że podmiany załóg, pozostanie priorytetem dla ITF i powiązanych z nią związków zawodowych na całym świecie podczas pandemii, ale potrzebna jest większa współpraca ze strony rządów w świecie arabskim i na całym świecie, aby umożliwić regularną zmianę załogi w portach i lotniskach.

Źródło: https://www.itfseafarers.org/en/news/58-fatigued-egyptian-seafarers-home-after-maridive-misadventure

R.R.

2022-01-16
Greckie Związki Zawodowe ITF podpisały nowy układ zbiorowy gwarantujący podwyżkę wynagrodzeń dla marynarzy promowych. Droga do porozumienia była ciężka i opatrzona 48 godzinnym strajkiem podczas którego greckie promy objęte układem zbiorowym nie wypłynęły z portu.
2022-01-14
Dla uczczenia tym co nie powrócili.
2022-01-10
Wielu marynarzy napotyka problemy przy odprawie na lotnisku bądź przy rezerwacji biletów powrotnych do kraju ws. wytycznych dotyczących testu PCR. Poniżej zamieszczamy najnowszy link jak i informacje w PDF ze strony internetowej Straży Granicznej.
2021-12-23
Życzymy wszystkim pracującym na morzu i mających chwilę wytchnienia na lądzie spokojnych i zdrowych Świąt Bożego Narodzenia
2021-12-21
Nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi na nasze zapytania i zastrzeżenia ws. przepisów z dnia 15 grudnia lecz informujemy, iż zostały one doprecyzowane dnia 17 grudnia na podstawie kolejnego rozporządzenia Rady Ministrów. Wyjaśniono sprawy związane z testem diagnostycznym dla osób powracających spoza strefy Schengen.
2021-12-17
Przypominamy o zasadach i związanych z uznawaniem i funkcjonowaniem stref działań piracki oraz innych zagrożeń o charakterze wojennym. Zasada podstawowa to warunki zatrudnienia oraz informacja czy na statku jest układ zbiorowy ITF czy też nie.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line