ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Firmy muszą skorzystać z możliwości zmiany załogi w UK i innych krajach
2020-09-15
Repatriacja siedmiu członków załogi Myanmaru ze statku należącego do Korei przez Wielką Brytanię pokazuje, że zmiana załogi jest nadal możliwa podczas kryzysu związanego ze zmianą załogi, ale wymaga determinacji pracodawców marynarzy, mówi inspektor ITF z Liverpoolu Tommy Molloy.

Załoga MV Hyundai Tacoma zwróciła się do ITF o pomoc w repatriacji po zakończeniu umów o pracę. W obliczu trudności z powrotem załogi do rodzinnego Myanmaru pracodawca HMM Ocean Services zażądał od załogi przedłużenia kontraktów.

Molloy wyjaśnia: „Pierwotne wezwanie o pomoc skierowano do mojego kolegi Shwe Tun Aung, inspektora ITF w Houston w Ameryce. Statek miał zawinąć do Southampton, a siedmiu członków załogi nie chciało iść dalej na Hyundai Tacoma."

Oprócz współpracy z właścicielem statku i firmą zarządzającą, zapewnienie repatriacji marynarzom często wiąże się z kontaktowaniem się z agendami rządowymi w państwie portu (gdzie statek zacumuje) oraz w państwie bandery (gdzie statek jest zarejestrowany).

Molloy wysłał e-mail do (rejestru) państwa bandery, Wysp Marshalla, na których zarejestrowany jest Hyundai Tacoma, a następnie do brytyjskiego Urzędu Morskiego i Straży Przybrzeżnej (MCA).

Ponadto skontaktował się z Ambasadą Republiki Związku Myanmar w Londynie, aby zgłosić trudną sytuację marynarzy.

Wyjaśnił władzom rządowym i samym HMM Ocean Services, że załoga musi opuścić statek, po zacumowaniu w Southampton.

Bez umów lub przedłużenia umów byliby na pokładzie nielegalnie. A żeby pozostać na pokładzie, który nie jest objęty umową o pracę, jest to dość dyskusyjne. Czy marynarz jest objęty ubezpieczeniem. Wątpliwym jest, czy statek spełnia wymagania dotyczące bezpiecznej obsady załogi.

Pomimo prawdziwych trudności w organizowaniu zmian w załodze, z którymi boryka się wiele osób w branży, firma zdała sobie sprawę, że nie ma innego wyjścia, jak tylko ciężko pracować, aby zmustrować załogę ze statku i zrobić wszystko, co w jej mocy, aby sprowadzić ją do domu” - wyjaśnił Molloy.

Załogę wymieniono 30 sierpnia w Southampton. Ale to jeszcze nie koniec sprawy.

Molloy kontynuował: „Ambasada poinformowała, że ??chociaż nie było lotów komercyjnych do Myanmaru, były „loty pomocowe” z ograniczoną liczbą miejsc. Najwcześniejszy lot, na który udało im się zabrać siedmiu członków załogi, odbył się dopiero 21 września ”.

Potrzeba było dużo komunikacji między różnymi stronami, aby w końcu potwierdzić miejsca w samolocie. Udało mi się zadzwonić do brytyjskich służb granicznych - z którymi udało mi się nawiązać doskonałe stosunki robocze - a członkowie załogi otrzymali pozwolenie na pozostanie w Wielkiej Brytanii do czasu wejścia na pokład samolotu.

Molloy powiedział, że firma zatrzymała załogę w hotelu w Southampton do dnia wylotu. Chociaż opóźnienie jest mniejsze niż spodziewane. Molloy powiedział, że społeczność marynarzy w południowym porcie Anglii opiekowała się siódemką marynarzy z Myanmar.

Skontaktowałem się ze Stella Maris w Southampton i bardzo się opiekują marynarzami, zajmując się nimi każdego dnia wycieczkami, zapewniając im regularny kontakt z rodzinami i tak dalej - powiedział.

Niestety, dla wielu operatorów pierwszą i jedyną opcją, którą rozważają, jest naleganie na przedłużenie umów/kontraktów załodze. W niektórych przypadkach przedłużenie może być niepożądane dla ich własnego zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia fizycznego. Każdy członek załogi ma prawo odmówić przedłużenia i domagać się prawa do repatriacji na koszt pracodawcy - "nikt nie może zmusić Cię do pracy w 2020 roku”.

Molloy powiedział, że jego zdaniem „więcej załóg musi wymusić rozwiązania tego problemu, odmawiając przedłużenia”.

W ten sposób marynarze Hyundaia Tacoma, mają teraz czas na zasłużony odpoczynek i nie mogą się doczekać spotkania ze swoimi rodzinami, zamiast "kontynuować pracę w stanie wyczerpania i sfrustrowania bez końca” - powiedział Molloy.

Ten przypadek pokazuje, że pomimo bardzo realnych trudności, z jakimi boryka się wiele firm, repatriacje można zorganizować, jeśli jest taka wola wszystkich stron.

Molloy poinformował w ostatnich miesiącach inne firmy, aby korzystały z możliwości zmiany załogi podczas zawijania do portów Wielkiej Brytanii.

Źródło: https://www.itfseafarers.org/en/news/companies-must-take-crew-change-opportunities-uk-and-elsewhere-itf

R.R.

2022-01-16
Greckie Związki Zawodowe ITF podpisały nowy układ zbiorowy gwarantujący podwyżkę wynagrodzeń dla marynarzy promowych. Droga do porozumienia była ciężka i opatrzona 48 godzinnym strajkiem podczas którego greckie promy objęte układem zbiorowym nie wypłynęły z portu.
2022-01-14
Dla uczczenia tym co nie powrócili.
2022-01-10
Wielu marynarzy napotyka problemy przy odprawie na lotnisku bądź przy rezerwacji biletów powrotnych do kraju ws. wytycznych dotyczących testu PCR. Poniżej zamieszczamy najnowszy link jak i informacje w PDF ze strony internetowej Straży Granicznej.
2021-12-23
Życzymy wszystkim pracującym na morzu i mających chwilę wytchnienia na lądzie spokojnych i zdrowych Świąt Bożego Narodzenia
2021-12-21
Nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi na nasze zapytania i zastrzeżenia ws. przepisów z dnia 15 grudnia lecz informujemy, iż zostały one doprecyzowane dnia 17 grudnia na podstawie kolejnego rozporządzenia Rady Ministrów. Wyjaśniono sprawy związane z testem diagnostycznym dla osób powracających spoza strefy Schengen.
2021-12-17
Przypominamy o zasadach i związanych z uznawaniem i funkcjonowaniem stref działań piracki oraz innych zagrożeń o charakterze wojennym. Zasada podstawowa to warunki zatrudnienia oraz informacja czy na statku jest układ zbiorowy ITF czy też nie.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line