ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Wspólne oświadczenie ITF i JNG: o prawach marynarzy i obecnym kryzysie zmian załogi
2020-10-07
Nasza branża odpowiada za 90% światowego handlu.

Historycznie byliśmy krytyczni dla rozwoju gospodarek narodowych i globalnego dobrobytu. Pozostajemy siłą napędową światowej gospodarki i kluczem do przyszłego ożywienia, w tym miejsc pracy miliardów ludzi, w miarę jak świat reaguje na Covid-19.

Ale jako branża możemy tylko pomóc w wyprowadzeniu świata z tej pandemii i kontynuować transport najważniejszych dóbr na świecie tylko wtedy, gdy warunki pracy na statkach są zgodne z międzynarodowymi przepisami morskimi. Dzieje się tak, ponieważ te przepisy gwarantują zdrowie, bezpieczeństwo, ochronę i dobrobyt serca naszej branży: marynarzy na całym świecie.

Marynarze potrzebują branży, która ceni ich, ich wkład i prawa człowieka. Marynarze potrzebują wolnych, uczciwych i bezpiecznych miejsc pracy.

Pracodawcy morscy, którzy są członkami Połączonej Grupy Negocjacyjnej, niestrudzenie pracowali nad ułatwieniem zmiany załogi przy dużych kosztach finansowych, jednak ponad 400000 marynarzy pozostaje uwięzionych na statkach, zmuszonych do przedłużenia podróży służbowych z powodu ograniczeń granicznych i podróży narzuconych przez wielu rządy na całym świecie, a także niewielka dostępność lotów międzynarodowych, spowodowana pandemią.

Łączymy się, aby wzywać właścicieli statków, czarterujących, firmy zarządzające, agentów załogi, partnerów zatrudniających i wszystkich innych interesariuszy, aby zobowiązali się do nie wywierania presji na marynarzy lub przymuszania ich w jakikolwiek sposób do przedłużania umów. Nie powinni też odmawiać marynarzom możliwości skorzystania z przysługującego im prawa do zaprzestania pracy, opuszczenia statku i powrotu do domu.

Przewodniczący IMEC, kapitan Belal Ahmed, powiedział: „Ważne jest, aby marynarze nie byli pokrzywdzeni, ponieważ po prostu stawali w obronie samych siebie, gdy zakończyli swoje kontrakty i nie są psychicznie i fizycznie gotowi do dalszej bezpiecznej pracy”.

Pilnie wzywamy właścicieli / operatorów ładunków, czarterujących i brokerów do uzgodnienia umów czarterowych, które umożliwiają właścicielom / zarządcom statków elastyczność w przekierowywaniu statków i zawijaniu do portów, w których możliwa jest zmiana załogi, bez nakładania kar.

Sekretarz Generalny ITF, Stephen Cotton powiedział, że federacja i jej podmioty stowarzyszone wzywają wszystkich interesariuszy w branży do wzięcia odpowiedzialności za wspieranie zmian załogi, gdzie tylko mogą.

„Marynarze naprawdę boją się, że jeśli zaczną mówić lub protestować, ich kariera może się skończyć. Strach przed umieszczeniem ich na czarnej liście, uniemożliwia im egzekwowanie własnych praw pracowniczych i praw człowieka. Biorąc pod uwagę zmęczenie psychiczne i fizyczne spowodowane długim czasem przebywania na pokładzie, podczas kryzysu związanego ze zmianą załogi ważniejsze niż kiedykolwiek jest to, aby marynarze mogli zabrać głos. Będziemy ostro krytykować każdego w branży, który myśli, że może ujść na sucho atakowanie marynarzy, którzy wykorzystują swoje prawa do odrzucania przedłużeń umów. Nasza branża jest lepsza ”- powiedział Cotton.

Obowiązkiem wszystkich zainteresowanych stron morskich jest zwrócenie uwagi na tragiczną sytuację, w jakiej znajdują się marynarze. Jednak co najważniejsze, na decydentach międzynarodowych spoczywa odpowiedzialność za uznanie poświęcenia i wysiłków marynarzy w tej bezprecedensowej pandemii i zaakceptowanie, że ich losu nie można dłużej ignorować.

Stephen Cotton Belal Ahmed
Przewodniczący Sekretarza Generalnego
Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu IMEC

Źródło: https://www.itfseafarers.org/en/news/itf-and-jng-joint-statement-seafarers-rights-and-present-crew-change-crisis

R.R.

2022-01-16
Greckie Związki Zawodowe ITF podpisały nowy układ zbiorowy gwarantujący podwyżkę wynagrodzeń dla marynarzy promowych. Droga do porozumienia była ciężka i opatrzona 48 godzinnym strajkiem podczas którego greckie promy objęte układem zbiorowym nie wypłynęły z portu.
2022-01-14
Dla uczczenia tym co nie powrócili.
2022-01-10
Wielu marynarzy napotyka problemy przy odprawie na lotnisku bądź przy rezerwacji biletów powrotnych do kraju ws. wytycznych dotyczących testu PCR. Poniżej zamieszczamy najnowszy link jak i informacje w PDF ze strony internetowej Straży Granicznej.
2021-12-23
Życzymy wszystkim pracującym na morzu i mających chwilę wytchnienia na lądzie spokojnych i zdrowych Świąt Bożego Narodzenia
2021-12-21
Nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi na nasze zapytania i zastrzeżenia ws. przepisów z dnia 15 grudnia lecz informujemy, iż zostały one doprecyzowane dnia 17 grudnia na podstawie kolejnego rozporządzenia Rady Ministrów. Wyjaśniono sprawy związane z testem diagnostycznym dla osób powracających spoza strefy Schengen.
2021-12-17
Przypominamy o zasadach i związanych z uznawaniem i funkcjonowaniem stref działań piracki oraz innych zagrożeń o charakterze wojennym. Zasada podstawowa to warunki zatrudnienia oraz informacja czy na statku jest układ zbiorowy ITF czy też nie.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line