ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Podmiany załóg podczas drugiej fali pandemii.
2020-10-14
Niestety jak można wyczytać i usłyszeć liczby związane z trwającą pandemią rosną prawie na całym świecie. Można się dalej spodziewać, iż utrudnienia związane z podmianami będą trwały lub w niektórych krajach będzie to po prostu niemożliwe.Na naszej stronie internetowej jest sporo informacji związanych z tą sytuacją, niemniej jednak pragniemy przypomnieć kilka najważniejszych kwestii , które mogą tylko nam pomóc.

Jeżeli pobyt na statku się przedłuża, nie podpisujmy nowych kontraktów / umów o pracę. Warunki pracy, ubezpieczenie itd. pozostają bez zmian. W przypadku podpisania nowego kontraktu „licznik się kasuje” i liczenie czasu z formalnego punktu widzenia zaczyna się od nowa.

Pamiętajmy, że podmiana to nie tylko załoga schodząca ale także przyjeżdżająca. Każdą podmianę należy planować przynajmniej 3 tygodnie wcześniej. Warto zapoznać się z portami, do których będzie zawijał statek.

Niezależnie od działań armatora warto zaznajomić się z przepisami lokalnymi dotyczącymi podmian i podróżowania do i z danego kraju. Można to zrobić poprzez ogólnodostępne źródła, w tym strony internetowe ITF, lub OMK.

Jeżeli informacje ogólnodostępne nie zgadzają się z tymi otrzymanymi od armatora zawsze można to sprawdzić w oficjalnych placówkach dyplomatycznych.

Warto sprawdzić, jak do sprawy podmiany podchodzi kraj bandery statku. Większość krajów opublikowała specjalne rozporządzenia związane z certyfikacją marynarzy oraz umowami o pracę.

Podsumowując przy sprawach związanych z podmianami, należy postępować z dużym wyprzedzeniem oraz mieć na uwadze zarówno retardację jak i przyjazd zmiennika na burtę.

W obecnych czasach „covid” stał się odpowiedzią, a raczej zasłoną dla wielu problemów. Ciężko przeskoczyć przepisy w niektórych krajach, które zasłaniają się konwencją MLC, mówiąc o tym że maksymalny pobyt na statku może być wydłużony do 11 miesięcy. Umowa o pracę jest wiążąca ale w obecnych czasach powinniśmy działać i zdobywać informacje z wyprzedzeniem jeżeli chcemy wrócić do domu zgodnie z datą zawartą w kontrakcie. W razie „W” marynarze z OMK zawsze mogą uzyskać wsparcie.

ITF jak i krajowe Związki Zawodowe podejmują działania aby marynarze mieli zagwarantowaną swobodę przemieszczania się pomiędzy statkiem i miejscem zamieszkania. Musimy starać się utrzymać płynność podmian w jaki największym zakresie dlatego z chęcią przyjmiemy zawiadomienia dotyczące znacznych opóźnień w podmianach aby zaznaczać takie przypadki na forum krajowym i międzynarodowym.

T.L.

2022-01-16
Greckie Związki Zawodowe ITF podpisały nowy układ zbiorowy gwarantujący podwyżkę wynagrodzeń dla marynarzy promowych. Droga do porozumienia była ciężka i opatrzona 48 godzinnym strajkiem podczas którego greckie promy objęte układem zbiorowym nie wypłynęły z portu.
2022-01-14
Dla uczczenia tym co nie powrócili.
2022-01-10
Wielu marynarzy napotyka problemy przy odprawie na lotnisku bądź przy rezerwacji biletów powrotnych do kraju ws. wytycznych dotyczących testu PCR. Poniżej zamieszczamy najnowszy link jak i informacje w PDF ze strony internetowej Straży Granicznej.
2021-12-23
Życzymy wszystkim pracującym na morzu i mających chwilę wytchnienia na lądzie spokojnych i zdrowych Świąt Bożego Narodzenia
2021-12-21
Nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi na nasze zapytania i zastrzeżenia ws. przepisów z dnia 15 grudnia lecz informujemy, iż zostały one doprecyzowane dnia 17 grudnia na podstawie kolejnego rozporządzenia Rady Ministrów. Wyjaśniono sprawy związane z testem diagnostycznym dla osób powracających spoza strefy Schengen.
2021-12-17
Przypominamy o zasadach i związanych z uznawaniem i funkcjonowaniem stref działań piracki oraz innych zagrożeń o charakterze wojennym. Zasada podstawowa to warunki zatrudnienia oraz informacja czy na statku jest układ zbiorowy ITF czy też nie.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line