ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Podmiany załóg podczas drugiej fali pandemii.
2020-10-14
Niestety jak można wyczytać i usłyszeć liczby związane z trwającą pandemią rosną prawie na całym świecie. Można się dalej spodziewać, iż utrudnienia związane z podmianami będą trwały lub w niektórych krajach będzie to po prostu niemożliwe.Na naszej stronie internetowej jest sporo informacji związanych z tą sytuacją, niemniej jednak pragniemy przypomnieć kilka najważniejszych kwestii , które mogą tylko nam pomóc.

Jeżeli pobyt na statku się przedłuża, nie podpisujmy nowych kontraktów / umów o pracę. Warunki pracy, ubezpieczenie itd. pozostają bez zmian. W przypadku podpisania nowego kontraktu „licznik się kasuje” i liczenie czasu z formalnego punktu widzenia zaczyna się od nowa.

Pamiętajmy, że podmiana to nie tylko załoga schodząca ale także przyjeżdżająca. Każdą podmianę należy planować przynajmniej 3 tygodnie wcześniej. Warto zapoznać się z portami, do których będzie zawijał statek.

Niezależnie od działań armatora warto zaznajomić się z przepisami lokalnymi dotyczącymi podmian i podróżowania do i z danego kraju. Można to zrobić poprzez ogólnodostępne źródła, w tym strony internetowe ITF, lub OMK.

Jeżeli informacje ogólnodostępne nie zgadzają się z tymi otrzymanymi od armatora zawsze można to sprawdzić w oficjalnych placówkach dyplomatycznych.

Warto sprawdzić, jak do sprawy podmiany podchodzi kraj bandery statku. Większość krajów opublikowała specjalne rozporządzenia związane z certyfikacją marynarzy oraz umowami o pracę.

Podsumowując przy sprawach związanych z podmianami, należy postępować z dużym wyprzedzeniem oraz mieć na uwadze zarówno retardację jak i przyjazd zmiennika na burtę.

W obecnych czasach „covid” stał się odpowiedzią, a raczej zasłoną dla wielu problemów. Ciężko przeskoczyć przepisy w niektórych krajach, które zasłaniają się konwencją MLC, mówiąc o tym że maksymalny pobyt na statku może być wydłużony do 11 miesięcy. Umowa o pracę jest wiążąca ale w obecnych czasach powinniśmy działać i zdobywać informacje z wyprzedzeniem jeżeli chcemy wrócić do domu zgodnie z datą zawartą w kontrakcie. W razie „W” marynarze z OMK zawsze mogą uzyskać wsparcie.

ITF jak i krajowe Związki Zawodowe podejmują działania aby marynarze mieli zagwarantowaną swobodę przemieszczania się pomiędzy statkiem i miejscem zamieszkania. Musimy starać się utrzymać płynność podmian w jaki największym zakresie dlatego z chęcią przyjmiemy zawiadomienia dotyczące znacznych opóźnień w podmianach aby zaznaczać takie przypadki na forum krajowym i międzynarodowym.

T.L.

2020-10-20
Po rozprzestrzenianiu się COVID-19 w portach na całym świecie, obowiązują ograniczenia, środki bezpieczeństwa i procedury które cały czas się zmieniają w związku z dynamiką rozwoju pandemii.
2020-10-19
Wytyczne dotyczące przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie wprowadzonego stanu epidemii COVID-19
2020-10-19
OMK ponad 5 lat temu podjęło sprawę odzyskania niewypłaconego wynagrodzenia w imieniu jednego z marynarzy należącego do naszej Organizacji
2020-10-19
Informujemy, że nadal kwarantanny po przekroczeniu zewnętrznej granicy UE w ramach wykonywania czynności zawodowych nie muszą odbywać marynarze, rybacy oraz inni członkowie załóg statków morskich oraz statków żeglugi śródlądowej, a także serwisanci statków oraz inspektorzy administracji morskiej lub uznanych organizacji w celu wykonania inspekcji,
2020-10-15
Sytuacja na pokładzie stawała się coraz bardziej rozpaczliwa? - powiedział Grepstad - ?odkąd na statku zaczynało kończyć się paliwo i zapasy.
2020-10-14
Niestety jak można wyczytać i usłyszeć liczby związane z trwającą pandemią rosną prawie na całym świecie. Można się dalej spodziewać, iż utrudnienia związane z podmianami będą trwały lub w niektórych krajach będzie to po prostu niemożliwe.Na naszej stronie internetowej jest sporo informacji związanych z tą sytuacją, niemniej jednak pragniemy przypomnieć kilka najważniejszych kwestii , które mogą tylko nam pomóc.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.eu, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line