ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Norweski inspektor ITF "wysyła" załogę do domu i wypłaca skradzione wynagrodzenie
2020-10-15
Sytuacja na pokładzie stawała się coraz bardziej rozpaczliwa? - powiedział Grepstad - ?odkąd na statku zaczynało kończyć się paliwo i zapasy.

W sierpniu holownik pływający pod banderą Panamy „Diavlos Force” opuścił Piereus w Grecji, podpisując kontrakt na transport kadłuba ze stoczni rumuńskiej na Morzu Czarnym do Norwegii. W drodze rodzina załogi statku zaalarmowała norweski inspektorat ITF, że załodze na pokładzie nie zapłacono wynagrodzenia zgodnie z ustaleniami.

Nowy inspektor ITF z siedzibą w Bergen, Syver Grepstad, rozpoczął pracę nad tą sprawą.

„Aby móc zbadać sytuację, nawiązaliśmy bezpośrednią komunikację z załogą pochodzącą z Grecji, Rosji, Filipin, Indii i Indonezji” - powiedział.

„Dowiedzieliśmy się, że statek dotrze do Norwegii na początku września, po tym, jak nie zapłacił załodze łącznie przez 6 miesięcy. Część załogi zamustrowała na statek w czerwcu 2019 roku i była na pokładzie prawie 15 miesięcy ”.

Inspektorzy zajmujący się sprawą zaalarmowali Norweski Urząd Morski (kontrola państwa portu) w związku z poważnym naruszeniem przepisów MLC. Po przybyciu do Norwegii na molo czekali zarówno przedstawiciele ITF, jak i przedstawiciele Urzędu. Kontrola państwa portu zatrzymała "Diavlos" z powodu zaległych wynagrodzeń w wysokości 238 036 USD.

Kolejne tygodnie były dla inspektorów gorączkowe. Aby zabezpieczyć jakąkolwiek wartość na statku, został on zatrzymany w imieniu załogi, na wypadek gdyby jej niezapłacone wynagrodzenie musiało pochodzić z jego uwolnienia lub sprzedaży. W międzyczasie inspektorzy usilnie starali się, aby załoga została opłacona i repatriowana do swoich krajów.

Grecki właściciel poinformował załogę o możliwości powrotu do domu, gdyby zrezygnowali ze wszystkich roszczeń o wynagrodzenie, co załodze radzono odrzucić. Choć właściciel twierdził, że chce zapłacić załodze, to pieniądze z ostatniego kontaktu z Rumunii do Norwegii nigdy nie dotarły do załogi.

„Sytuacja na pokładzie stawała się coraz bardziej rozpaczliwa” - powiedział Grepstad - „odkąd na statku zaczynało kończyć się paliwo i zapasy”.

Właściciel po raz kolejny obiecał naprawić sytuację, ale po raz kolejny nic z tego nie wyszło.

Wraz z sześciomiesięcznym zaległym wynagrodzeniem. Na statku kończy się paliwo i nie ma planów repatriacji; Diavlos Force zostało opuszczone przez swojego właściciela. ITF skontaktował się z P&I Club odpowiedzialnym za ubezpieczenie statku i był w stanie znaleźć rozwiązanie.

Niecałe cztery tygodnie po dotarciu na norweskie wybrzeże załoga była wreszcie w drodze do domu. W tym samym czasie, ich cztero miesięczne pensje (139 475 USD) zostały odzyskane i przelane na ich konta bankowe.

Po powrocie do Norwegii Syver Grepstad powiedział, że inspektorzy będą kontynuować proces szacowania wartości statku.

„Jeśli właściciel nie będzie w stanie spłacić pozostałego roszczenia, statek zostanie sprzedany, a załoga może spodziewać się wyższych wypłat. Nie przestaniemy o nich walczyć - powiedział.

Źródło: https://www.itfseafarers.org/en/news/itfs-new-norwegian-inspector-gets-crew-home-paid-stolen-wages

R.R.

2022-01-16
Greckie Związki Zawodowe ITF podpisały nowy układ zbiorowy gwarantujący podwyżkę wynagrodzeń dla marynarzy promowych. Droga do porozumienia była ciężka i opatrzona 48 godzinnym strajkiem podczas którego greckie promy objęte układem zbiorowym nie wypłynęły z portu.
2022-01-14
Dla uczczenia tym co nie powrócili.
2022-01-10
Wielu marynarzy napotyka problemy przy odprawie na lotnisku bądź przy rezerwacji biletów powrotnych do kraju ws. wytycznych dotyczących testu PCR. Poniżej zamieszczamy najnowszy link jak i informacje w PDF ze strony internetowej Straży Granicznej.
2021-12-23
Życzymy wszystkim pracującym na morzu i mających chwilę wytchnienia na lądzie spokojnych i zdrowych Świąt Bożego Narodzenia
2021-12-21
Nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi na nasze zapytania i zastrzeżenia ws. przepisów z dnia 15 grudnia lecz informujemy, iż zostały one doprecyzowane dnia 17 grudnia na podstawie kolejnego rozporządzenia Rady Ministrów. Wyjaśniono sprawy związane z testem diagnostycznym dla osób powracających spoza strefy Schengen.
2021-12-17
Przypominamy o zasadach i związanych z uznawaniem i funkcjonowaniem stref działań piracki oraz innych zagrożeń o charakterze wojennym. Zasada podstawowa to warunki zatrudnienia oraz informacja czy na statku jest układ zbiorowy ITF czy też nie.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.pl, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line