ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
Norweski inspektor ITF "wysyła" załogę do domu i wypłaca skradzione wynagrodzenie
2020-10-15
Sytuacja na pokładzie stawała się coraz bardziej rozpaczliwa? - powiedział Grepstad - ?odkąd na statku zaczynało kończyć się paliwo i zapasy.

W sierpniu holownik pływający pod banderą Panamy „Diavlos Force” opuścił Piereus w Grecji, podpisując kontrakt na transport kadłuba ze stoczni rumuńskiej na Morzu Czarnym do Norwegii. W drodze rodzina załogi statku zaalarmowała norweski inspektorat ITF, że załodze na pokładzie nie zapłacono wynagrodzenia zgodnie z ustaleniami.

Nowy inspektor ITF z siedzibą w Bergen, Syver Grepstad, rozpoczął pracę nad tą sprawą.

„Aby móc zbadać sytuację, nawiązaliśmy bezpośrednią komunikację z załogą pochodzącą z Grecji, Rosji, Filipin, Indii i Indonezji” - powiedział.

„Dowiedzieliśmy się, że statek dotrze do Norwegii na początku września, po tym, jak nie zapłacił załodze łącznie przez 6 miesięcy. Część załogi zamustrowała na statek w czerwcu 2019 roku i była na pokładzie prawie 15 miesięcy ”.

Inspektorzy zajmujący się sprawą zaalarmowali Norweski Urząd Morski (kontrola państwa portu) w związku z poważnym naruszeniem przepisów MLC. Po przybyciu do Norwegii na molo czekali zarówno przedstawiciele ITF, jak i przedstawiciele Urzędu. Kontrola państwa portu zatrzymała "Diavlos" z powodu zaległych wynagrodzeń w wysokości 238 036 USD.

Kolejne tygodnie były dla inspektorów gorączkowe. Aby zabezpieczyć jakąkolwiek wartość na statku, został on zatrzymany w imieniu załogi, na wypadek gdyby jej niezapłacone wynagrodzenie musiało pochodzić z jego uwolnienia lub sprzedaży. W międzyczasie inspektorzy usilnie starali się, aby załoga została opłacona i repatriowana do swoich krajów.

Grecki właściciel poinformował załogę o możliwości powrotu do domu, gdyby zrezygnowali ze wszystkich roszczeń o wynagrodzenie, co załodze radzono odrzucić. Choć właściciel twierdził, że chce zapłacić załodze, to pieniądze z ostatniego kontaktu z Rumunii do Norwegii nigdy nie dotarły do załogi.

„Sytuacja na pokładzie stawała się coraz bardziej rozpaczliwa” - powiedział Grepstad - „odkąd na statku zaczynało kończyć się paliwo i zapasy”.

Właściciel po raz kolejny obiecał naprawić sytuację, ale po raz kolejny nic z tego nie wyszło.

Wraz z sześciomiesięcznym zaległym wynagrodzeniem. Na statku kończy się paliwo i nie ma planów repatriacji; Diavlos Force zostało opuszczone przez swojego właściciela. ITF skontaktował się z P&I Club odpowiedzialnym za ubezpieczenie statku i był w stanie znaleźć rozwiązanie.

Niecałe cztery tygodnie po dotarciu na norweskie wybrzeże załoga była wreszcie w drodze do domu. W tym samym czasie, ich cztero miesięczne pensje (139 475 USD) zostały odzyskane i przelane na ich konta bankowe.

Po powrocie do Norwegii Syver Grepstad powiedział, że inspektorzy będą kontynuować proces szacowania wartości statku.

„Jeśli właściciel nie będzie w stanie spłacić pozostałego roszczenia, statek zostanie sprzedany, a załoga może spodziewać się wyższych wypłat. Nie przestaniemy o nich walczyć - powiedział.

Źródło: https://www.itfseafarers.org/en/news/itfs-new-norwegian-inspector-gets-crew-home-paid-stolen-wages

R.R.

2020-10-20
Po rozprzestrzenianiu się COVID-19 w portach na całym świecie, obowiązują ograniczenia, środki bezpieczeństwa i procedury które cały czas się zmieniają w związku z dynamiką rozwoju pandemii.
2020-10-19
Wytyczne dotyczące przedłużenia ważności morskich dokumentów marynarzy w okresie wprowadzonego stanu epidemii COVID-19
2020-10-19
OMK ponad 5 lat temu podjęło sprawę odzyskania niewypłaconego wynagrodzenia w imieniu jednego z marynarzy należącego do naszej Organizacji
2020-10-19
Informujemy, że nadal kwarantanny po przekroczeniu zewnętrznej granicy UE w ramach wykonywania czynności zawodowych nie muszą odbywać marynarze, rybacy oraz inni członkowie załóg statków morskich oraz statków żeglugi śródlądowej, a także serwisanci statków oraz inspektorzy administracji morskiej lub uznanych organizacji w celu wykonania inspekcji,
2020-10-15
Sytuacja na pokładzie stawała się coraz bardziej rozpaczliwa? - powiedział Grepstad - ?odkąd na statku zaczynało kończyć się paliwo i zapasy.
2020-10-14
Niestety jak można wyczytać i usłyszeć liczby związane z trwającą pandemią rosną prawie na całym świecie. Można się dalej spodziewać, iż utrudnienia związane z podmianami będą trwały lub w niektórych krajach będzie to po prostu niemożliwe.Na naszej stronie internetowej jest sporo informacji związanych z tą sytuacją, niemniej jednak pragniemy przypomnieć kilka najważniejszych kwestii , które mogą tylko nam pomóc.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.eu, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line