Wśród korzyści pracodawcy zaakceptowali wieloletni argument pracowników morskich dotyczący wypłaty dodatków na żywność dla załogi na statkach żeglugi rzecznej.
Ashiqul Alam Chowdhury, sekretarz generalny BNSF, powiedział: „Stało się to dla nas emocjonalnym problemem i pytaliśmy tylko o to, co jest napisane w MLC w sprawie dodatku żywnościowego dla załogi na pokładzie statków towarowych”.
Konwencja o pracy na morzu wymaga od pracodawców dostarczania pracownikom statków żywności dobrej jakości i wody pitnej. Większe statki zazwyczaj mają na pokładzie wykwalifikowanego kucharza, ale pracodawcy mogą mieć inny dodatek, aby spełnić swoje wymagania, jeśli statek jest zbyt mały, aby mieć kucharza i kuchnię.
W ramach rozstrzygnięcia sporu stowarzyszenie armatorów zgodziło się na rozwój 11-punktowej karty opracowanej przez pracowników. Statut naciska m.in. na:
dostarczanie pracownikom list szczegółowej aprowizacji;
wydawanie dowodów osobistych i książeczek serwisowych;
zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego pracowników;
wypłata diet;
powstrzymanie wymuszeń i rabunków na statkach;
formalizacja pracy dla pracowników;
wdrożenie siatki płac z 2016 r.
Chowdhury powiedział, że pracodawcy obiecali wcześniej działania w sprawie czarteru, w tym dodatki. W listopadzie ubiegłego roku akcja protestacyjna zorganizowana przez związek została odwołana dopiero po złożeniu „zapewnień” przez właścicieli.
„Zrezygnowali ze swojej obietnicy” - powiedział Chowdhury. „Ale tym razem sprawy mają się inaczej”.
Powiedział, że jednym z powodów jest to, że ostatnia akcja protestacyjna sparaliżowała sieć przeładunkową właścicieli.
Stowarzyszenie Bangladeszu Cargo Vessel Owners 'Association obsługuje 5000 statków towarowych wzdłuż systemu rzecznego, które przewożą ładunki do i z 50 statków macierzystych w pobliżu morza (w portach Chattogram i Mongla), przez śródlądowe szlaki wodne do portów rzecznych i terminali w górnym biegu rzeki.
Ich system został całkowicie sparaliżowany z powodu akcji strajkowej pod koniec października, co spowodowało, że poważnie potraktowali pracowników morskich, powiedział Chowdhury.
23 października odbyliśmy spotkanie pracodawców i związkowców w obecności ministra pracy i zatrudnienia. Uzgodniliśmy, że od października pracownicy na statkach różnej wielkości zaczną otrzymywać dodatki żywieniowe - powiedział Chowdhury.
R.R.