Zdajemy sobie sprawę, iż marynarze są w różnych sytuacjach. Niektórzy są związani z obecnymi armatorami przez wiele lat i tym samym rozwiązywanie wszelkich problemów zapewne nie wymaga używania oficjalnych form co jest pozytywnym aspektem.
Natomiast w przypadkach gdy nie jesteśmy pewni reakcji pracodawcy, armatora, pośrednika, a zależy nam na rozwiązaniu problemu to należy postępować zgodnie z przyjętą procedurą. Nie trzeba koniecznie pisać w tytule, iż jest to skarga zgodnie z MLC…. Wystarczy, iż zostanie zachowany tryb korespondencji przewidziany w oficjalnej procedurze.
Kilka przydatnych informacji poniżej:
- użycie oficjalnej drogi składania skarg zabezpiecza nas (przy odpowiednim użyciu jak i prowadzeniu sprawy) przed zwolnieniem z pracy,
- procedura obowiązuje wszystkich zarówno marynarza jak i pracodawcę, armatora, pośrednika,
- każdy tj. armator, pracodawca, pośrednik ma odrębną procedurę składania i rozwiązywania skarg. Należy dobrze wybrać do kogo mamy pretensje i kto jest zaangażowany w sprawę,
- procedura składania skarg powinna być dołączona do kontraktu oraz być ogólnie dostępna na statku,
- jeżeli nie użyjemy oficjalnej drogi to możemy być „wodzeni za nos” i przekonywani, iż są podejmowane działania w naszej sprawie gdzie rzeczywistość jest zupełnie odmienna,
Masz pytania lub oczekujesz porady – OMK jest otwarte na pomoc, doradztwo , prowadzenie spraw dla marynarzy należących do OMK. Nawet jeżeli nie zamierzasz użyć oficjalnej drogi to usilnie zalecamy posiadanie wiedzy gdzie szukać takiej procedury oraz co jest w niej zawarte. Przypominany, iż OMK dysponuje telefonem czynnym 24/7 pod którym marynarze z OMK mogą oczekiwać pomocy w awaryjnych sytuacjach.
T.L.