Komitet dyskutował o obowiązkach kraju bandery i portu w takich przypadkach i ponownie zalecił administracjom krajowym wprowadzenie przepisów mających zabezpieczyć prawnie marynarzy zgodnie z postanowieniami konwencji MLC 2006.
Komitet z zadowoleniem przyjął także informację o zorganizowaniu przez ITF warsztatów w Londynie (23 czerwiec), których głównym tematem będą zagadnienia związane z wcześniej przygotowanymi wytycznymi „prawa i uczciwe traktowanie marynarzy zaangażowanych w wypadki morskie”.
W związku z odnotowanymi przypadkami „porzucenia” marynarzy przez armatorów po porwaniu / uprowadzeniu statku lub załogi od kilku lat toczą się rozmowy na temat obowiązku kontunuowania zatrudnienia marynarza i wypłacania wynagrodzenia rodzinie za cały czas przebywania w niewoli. Różnorodne rozwiązania krajowe jak i podejście armatorów do tego problemu wymuszają rozwiązania na poziomie międzynarodowym czyli w przypadku marynarzy jest to konwencja MLC.
Komitet dyskutował na temat propozycji zaproszenia MOP w celu sprawdzenia możliwości dokonania zmian w MLC 2006 polegających na wprowadzeniu zapisów umożliwiających kontynuację marynarskich umów o pracę podczas oraz za czas przetrzymywania marynarza w niewoli.
Odnotowano także, iż grupa robocza MOP – STC (Trójstronny Komitet Międzynarodowej Organizacji Pracy) powołany w oparciu o MLC2006 zajmuje się już tym zagadnieniem i przedstawi swoje zalecenia na trzecim posiedzeniu STC planowanym na kwiecień 2018.
T.L.