Niemniej jednak kluczowe w takich sprawach jest właściwe postępowanie ze strony marynarza. Umowy o pracę są różnie skonstruowane i najczęściej te bez sygnatury ITF są dużo gorsze i w wątpliwych przypadkach znacznie rozszerzają koszty związane z repatriacją.
Sprawy typu „post factum” nadal można rozwiązywać lecz są one znacznie utrudnione i wiążą się z udawadnianiem „wstecznym” opisywanych sytuacji bardzo czasochłonne i czasami niemożliwe do udowodnienia.
Numer 1 – jeżeli warunki techniczne na statku są wątpliwe i w ocenie marynarza mogą być niebezpieczne to należy to złościć do najbliższego Port State Control. PSC ma obowiązek ustosunkowania się bądź złożenia wizyty na statku. Zgłoszenie może być anonimowe.
Numer 2 – jeżeli wszelkie pozostałe warunki techniczne, bytowe, socjalne itd. są niezgodne z właściwymi konwencjami to także można zgłosić to do PSC lub należy złożyć skargę na statku zgodnie z obowiązującymi procedurami.
Numer 3 – wszystkie inne wątpliwości związane z sytuacją na statku, których nie można rozwiązać w oparciu o zwyczajną komunikację można zgłosić także zgodnie z procedurą MLC.
Przypominamy, iż OMK posiada całodobowy 24/7 numer alarmowy pod którym można skonsultować sprawy pilne. W innych przypadkach zawsze służymy pomocą, oceną, podpowiedzią jak daną sprawę należy rozwiązać. Przypominany, iż w większości umów o pracę istnieją specjalne zapisy wskazujące postepowanie gdy statek straci certyfikaty do bezpiecznego uprawiania żeglugi.
T.L.