Od początku wojny na Ukrainie marynarze, niezależnie od narodowości, zatrudnieni na statkach towarowych w obszarze Morza Czarnego i Azowskiego odczuwają negatywny wpływ, dlatego Wspólna Grupa Negocjacyjna (JNG) i Pracownicy Transportu Międzynarodowego Federacja (ITF) wyznaczyła obszary na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim jako „obszary działań wojennych”, co skutkuje podwyższonym poziomem bezpieczeństwa i innymi uprawnieniami dla marynarzy w strefie działań wojennych.
Działania wojenne i konflikt w dalszym ciągu stanowią poważne zagrożenie dla marynarzy, ale obecnie istnieje dodatkowe niebezpieczeństwo dla ukraińskich marynarzy na pokładach statków wpływających na rosyjskie wody terytorialne i/lub do portów, mimo że obszary te znajdują się poza uzgodnionymi obszarami działań wojennych.
(.....)
Zastosowanie postanowień IBF CBA w związku z powyższym, ITF i JNG uzgodniły, co następuje:
Jeżeli statek zmierza do jakichkolwiek rosyjskich portów i/lub wód terytorialnych, ukraiński marynarz ma prawo poprosić o repatriację na koszt firmy. Marynarz otrzyma wynagrodzenie podstawowe podczas tranzytu oraz wszelkie wymagane wyżywienie i zakwaterowanie do czasu powrotu marynarza do domu lub dotarcia do pierwotnego miejsca zatrudnienia.
Firma dołoży wszelkich starań, aby ponownie oddelegować repatriowanego Marynarza w ciągu 30 dni od daty jego powrotu do domu lub dotarcia do pierwotnego portu zatrudnienia, aby mógł kontynuować pierwotne warunki umowy lub otrzymać ofertę nowej umowy.
Jeżeli marynarz nie zostanie ponownie oddelegowany w ciągu 30 dni od daty jego powrotu do domu lub dotarcia do pierwotnego portu zatrudnienia, Firma wypłaci Marynarzowi odszkodowanie w następujący sposób:
Jeżeli do umowy o pracę marynarzy (SEA) pozostały 2 miesiące lub więcej, rekompensata wynosi 2 miesiące wynagrodzenia podstawowego.
Jeżeli do okresu SEA pozostało mniej niż 2 miesiące, rekompensata jest proporcjonalna do podstawowego poziomu wynagrodzenia.
Więcej : Link
R.R.