ITF - logo ETF - logo Fair shipping - logo
OMK is a member of National Maritime Section NSZZ Solidarność Affiliated to ITF and ETF
Przyłącz się do nas! Kliknij i wypełnij deklarację!
DZIEŃ MARYNARZA 2020: Pozwólcie im jechać do domu!
2020-07-29
Wydaje się, że wszyscy zdają sobie sprawę z tej sytuacji: z powodu COVID-19 i ograniczeń w podróżowaniu marynarze na całym świecie mają trudności w zastąpieniu ich przez nowe załogi i repatriacji.

Szczególnie w Europie, gdzie ograniczone możliwości wydawania wiz do strefy Schengen stanowią wąskie gardło mimo, że zniesiono niektóre ograniczenia w podróżowaniu. Jednakże, pomimo wysokiego poziomu świadomości i licznych relacji w mediach, ten problem nadal istnieje.

„W niektórych przypadkach marynarze przebywają na statkach wiele miesięcy po przekroczeniu kontraktowego czasu pracy na morzu” – powiedziała Estelle Brentnall, szefowa działu morskiego ETF. „W tym momencie setki tysięcy marynarzy powinno zostać zmienionych – oznacza to setki tysięcy istnień ludzkich, na które bezpośrednio ma wpływ bezczynność i brak koordynacji w państwach na całym świecie. Setki tysięcy pracowników morskich, którzy nie mogą spędzać czasu ze swoimi bliskimi, a z drugiej strony, setki tysięcy pracowników, którzy nie są w stanie dotrzeć do pracy.”

Ograniczenia w podróżowaniu wpływają  także w inny sposób na ograniczenia w ruchu marynarzy. Oprócz niemożności powrotu do domu po zakończeniu kontraktu często także odmawia się im zejścia na ląd, a w niektórych przypadkach, mają problemy z uzyskaniem pomocy medycznej. Fundamentalne prawa człowieka i prawa pracownicze są zagrożone i nie można za to obwiniać pandemii. Pomimo kryzysu marynarze zapewniają nam dostarczanie towarów. Pomimo kryzysu, oni pracują. Niedopuszczalne jest to, że mimo kryzysu państwa nie potrafią znaleźć sposobów aby wrócili do domu. Podstawowa przyzwoitość nakazuje aby umożliwić im powrót do domu, zapewnić opiekę medyczną i urlop na lądzie.

„Marynarze, to 2 miliony pracowników, od których zależy globalny handel, pracujący na statkach, które przewożą ponad 80% światowych towarów. Wypełniają swoją część umowy. Teraz to rządy muszą zadbać o to , aby w zamian za to,  okazać im szacunek„ – skomentował Martin Dorsman, sekretarz generalny ECSA (Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej).

W Dniu Marynarza wzywamy instytucje UE i państwa członkowskie aby natychmiast podjęły skoordynowane działania aby zapewnić marynarzom możliwość powrotu do domu, możliwość odpoczynku na lądzie i dostęp do opieki medycznej.

Tu nie trzeba na nowo wymyślać prochu – partnerzy socjalni ETF i ECSA już przygotowali szczegółowy program działania, który należy wdrożyć aby ułatwić  wydawanie wiz wjazdowych do strefy Schengen i wezwali państwa członkowskie UE do ułatwiania podmian załóg i zapewnienie im opieki medycznej.  W tym samym czasie, aby pomóc w tym procesie,  Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) poparła kilka protokołów. Skuteczne i skoordynowane działanie w tych sprawach jest już dawno spóźnione.

Pozwólcie im jechać do domu !

Dołączcie do ECSA i IMO na mediach społecznościowych: #BringOurSeafarersHome i poprzyjcie żądanie IMO na : #SeafarersAreKeyWorkers

Tłumaczenie wspólnego oświadczenia ETF i ECSA z dnia  25 czerwca 2020 roku.

Źródło: https://solidarnosc.nms.org.pl/article/168

R.R.

2020-09-29
KOMUNIKAT Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność" z dnia 29.09.2020 roku
2020-09-23
Opinia została sporządzona przez współpracującą z OMK Kancelarię Prawno - Podatkową. Pełna treść jest dostępna w Strefie Marynarza po zalogowaniu
2020-09-17
Przestrzegamy marynarzy przed kolejną, fałszywą ofertą pracy krążącą w Internecie.
2020-09-15
Repatriacja siedmiu członków załogi Myanmaru ze statku należącego do Korei przez Wielką Brytanię pokazuje, że zmiana załogi jest nadal możliwa podczas kryzysu związanego ze zmianą załogi, ale wymaga determinacji pracodawców marynarzy, mówi inspektor ITF z Liverpoolu Tommy Molloy.
2020-09-14
W odpowiedzi na liczne zapytania w kwestii planowanej likwidacji ulgi abolicyjnej przez ustawodawcę, informujemy:
2020-09-13
Wszyscy marynarze , należący do OMK odzyskali zaległe wynagrodzenia po bankructwie duńskiego armatora A1 Offshore. OMK prowadziła sprawę od marca kiedy to napłynęły pierwsze zgłoszenia.
Rynek pracy dla marynarzy
Prowadzimy portal pracy dla marynarzy Sea4You.eu, udzielamy porad prawnych oraz śledzimy i opiniujemy nowe przepisy prawne odnosząc je do sytuacji marynarzy. Wspieramy w trudnych sytuacjach, kontaktujemy i uczestniczymy w negocjacjach z pracodawcami.
Organizacja Marynarzy Kontraktowych
Przynależność do OMK można traktować jako Ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zdarzeń podczas pracy na morzu. Istotna jest także ochrona praw marynarzy. Życie stwarza różne niespodzianki i nawet najlepszym z nas, pracującym dla najlepszych armatorów może sprawić niezłego psikusa.
Materiały do pobrania
Udostępniamy publikacje do przeglądania offline (Biuletyn Morski), formularze i inne materiały. Zobacz galerię zdjęć z akcji i wydarzeń.
Warto wiedzieć
Garść najbardziej przydatnych porad dla marynarzy
Opłać składki on-line
Sprawdź wysokość składek i dokonaj płatności on-line